سه‌شنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۹۰

جزیره سرگردانی


خطر تعلیق دور سر فوتبال ایران
جزیره سرگردانی *
رامتین جباری

یک- علی کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال است. فدراسیون فوتبال برابر با نص صریح قانون، یک موسسه «عمومی غیردولتی» است. یک‌شنبه 14 اسفند 90، سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌یی خطاب به وزارت ورزش و جوانان می‌نویسد؛ «نامزدی بازنشستگان و بازخريدشدگان در انتخابات رياست فدراسيون فوتبال غيرقانونی می‌باشد.» اما چرا؟ پاسخ در همان نامه سازمان بازرسی است؛ «به استناد بند یازده الحاقی به ماده واحده قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غيردولتی، فدراسيونهای ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ايران بر اطلاق و عموم، موسسه عمومی غيردولتی می‌باشند و فدراسيون فوتبال از اين قانون استثناء نشده است.»
دو- فردای نامه، 15 اسفند 90، علی کفاشیان برای چهار سال دیگر انتخاب شد. حسین قریب که در گمانه‌زنی‌های تاییدشده گزینه مورد حمایت وزارت ورزش بود، رای نیاورد. انتخابات فدراسیون فوتبال ایران توسط فیفا تایید و سایت آن با اعضای تازه هیات‌رییسه آپ‌دیت شد تا آیت‌الهی جای تاج را بگیرد. پی‌گیری سازمان بازرسی ولی از فردای انتخابات هم ادامه پیداکرد؛ «کفاشیان برکنار نشود، وزیر توبیخ می‌شود». درپی خبر احضار رییس فدراسیون، احتمال ابطال انتخابات و برگزاری دوباره آن هم روی سایت‌ها آمد.
سه- روی خروجی سایت وزارت ورزش جدای از خبر بازدید از مجموعه‌یی ورزشی در کرج و گلنک‌زنی در زمین گلف، نقل قولی از حمید سجادی، معاون ورزشی-قهرمانی و حرفه‌یی این وزارتخانه قابل توجه‌ست؛ «مساله ممنوعيت بكارگيری افراد بازنشسته‌ در سال 1384 در مجلس محترم شورای اسلامی به عنوان قانون تصويب شده است و وزارت ورزش و جوانان كه از بودجه عمومی كشور استفاده می‌نمايد و بالطبع فدراسيون فوتبال نيز مانند ديگر نهادهای غيردولتی عمومی موظف به رعايت اين قانون می‌باشد.»
چهار- علی کفاشیان 19 دی‌ماه 86 برای نخستین بار رییس فدراسیون فوتبال شد. او سال 1382 بازنشسته شده و در چهار گذشته هم بازنشسته بود. به گفته معاون حقوقی فدراسیون فوتبال، او «مجوز فعالیت» دارد. اما مجوز فعالیت چیست؟ سال 82، سازمان تربیت‌بدنی برای آنکه این مرد بازنشسته در پست «دبیر کمیته ملی المپیک» باقی بماند از نهادهای ذی‌ربط مجوز گرفت؛ مجوزی که در آن پیش‌بینی چنین روزهایی نشده بود! و لذا تاریخ انقضا ندارد.
پنج- حیمد سجادی درباره احتمال تجدید انتخابات می‌گوید: «بعید می‌دانم فضایی برای دخالت فیفا وجود داشته باشد، چرا که یکسری از قوانین در هر کشوری جنبه داخلی دارد و کشورها در خصوص اجرای قوانین داخلی به حاکمیت ملی خود استناد می‌کنند.»
شش- فیفا در امور داخلی و قوانین کشورها دخالت نمی‌کند. فیفا فقط قانون تاییدشده خودش را در فدراسیون‌های تابع اعمال می‌کند. فدراسیون فوتبال ایران از ژانویه 1948 به عضویت فیفا درآمد و ملزم به رعایت این قوانین است. اما تبعات سرپیچی چیست؟ تعلیق! و محرومیت از تمامی فعالیت‌های بین‌المللی در دنیای فوتبال.
هفت- همانطور که به روشنی در قوانین فیفا آمده، این محرومیت صرفا شامل فعالیت‌های بین‌المللی است، مثل جام‌جهانی، المپیک، جام‌ملت‌ها، باشگاه‌های آسیا و از این قبیل مسابقات. فیفا دخالتی در فعالیت‌های داخلی نخواهد داشت، بنابراین قادریم کفاشیان را غیرقانونی اعلام کنیم، رییس فدراسیون را به هر شیوه دلخواه تعیین، و داخل مرزهای پهناور کشور روز و شب فوتبال بازی کنیم.
هشت- دوم آذر ماه 1385 نشستی ویژه در فدراسیون جهانی فوتبال برگزار شد، سپس بیانیه رسمی جلسه به ایران رسید. در بخشی از این بیانیه نوشته بود؛ «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به دلیل دخالت دولت در امور فوتبال که بر خلاف ماده 17 اساسنامه فیفا است، از تمام فعالیت‌های بین المللی محروم می‌شود.»
نکته؛ تفسیر فیفا از دولت صرفا دولت مهرورزی نیست، بلکه سیستم رسمی اداره یک کشور است و در ایران شامل قوای سه‌گانه و نهادهای زیرمجوعه این سه قوه است.
نکته بین‌المللی؛ فیفا قدرت تفکیک قوا را ندارد.
نکته ملی؛ تعلیق بهتر است، چراکه فیفا نمی‌تواند تیم‌هایمان را بخاطر استفاده از بازیکن دو اخطاره محروم کند.
نکته خلیج‌فارسی؛ مقامات فوتبال بحرین ریز اخبار فوتبال ایران را با فیفا قسمت می‌کنند.
نکته وطن دوستانه؛ فوتبال هم بومی شد.
نکته فرهنگی ادبی؛ زین پس بجای واژه غریب و نامانوس «فوتبال» بگویید «پا گردکان»، در ادامه سه بار هم گفته شود «مرگ بر فیفا» و «سپ بلاتر ننگت باد».
نکته خانوادگی؛ فوتبال دوباره به کانون خانواده، توپ‌های جورابی، دورهمی‌ها، سیزده بدرها، زیرپل سیدخندان، وسط کوچه و زمین هندبالِ پارک کوروش برمی‌گردد.
نکته رسانه‌یی؛ مسابقات گل‌کوچیک، تیغی و شوت یه‌ضرب با بروبچ کوچه بالایی پخش زنده می‌شود.
نکته عزیزمحمدی‌یی؛ تا من باشم با تاج ائتلاف نکنم!
نکته تاجی؛ پس من با کی لابی کنم!؟
نکته دادکانی؛ علی‌آبادی مقصر است.
نکته کفاشیانی؛ :)
* توضیح تیتر؛ جزیره سرگردانی، رمانی از سیمین دانشور.
سه‌شنبه 23 اسفند 90
 

هیچ نظری موجود نیست: