شنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۰

رو‌جلدی‌ها

رامتین جباری                       

روجلدی‌ها؛
فوتبال را «اسم»ها بازی نمی کنند؛ این جمله را پرویز مظلومی، اگر روزی صد‌بار بگوید کم است. خریدهای استقلال لُردی بود، از نوبرانه تا ستاره‌های مجلسی، همه را دست‌چین کرد تا برای لیگ یازدهم خوش آب و رنگ‌ترین ویترین سال باشد. در شطرنج، فیل هرچقدر که تنومند و گرانقیمت! باشد، جایش معلوم است و شیوه حرکتش مشخص. فوتبال اما شطرنج نیست، مهره‌های فوتبالی اگر سایز شهرت یا توانایی فنی‌‍‎شان بالا و پایین شود، به هر صراطی مستقیم نمی‌شوند و آستانه حساسیت‌شان با این سایز نسبت عکس دارد. از نحوه برخورد تا شیوه تمرین و مهمتر آلرژی مزمن به تاریخ چک‌های قرارداد که گاه خانه‌‌نشین‌شان می‌کند! مهره‌های استقلال یک به یک خوبند اما ترکیب‌شان یک «تیم کامل» نیست. این ستاره‌های روجلدی بیشتر از آنکه دست مظلومی را برای انتخاب بازکنند، پای او را می بندند به تله اسم‌هایی که به عنوان نمونه نحوه نمیکت‌نشینی را خوب بلد نیستند. مهدی رحمتی، مجیدی، جباری، برهانی، میداودی، جاسم کرار، خسرو حیدری و آندو هرکدام به شیوه و در اندازه‌های خودشان، اگر مدیریت نشوند، بلدند چگونه کار دست سرمربی و تیم‌شان بدهند.

ناجورها؛
مظلومی شاید به سیستم تازه‌یی می‌اندیشد که برای تمام فصل، وجود تنها یک دروازه‌بان استاندارد، دو مدافع میانی تخصصی و سه مهاجم کلاسیک، از یک تیم بیست‌ و چند نفره را «کافی» و داشتن چهار بازیکن چپ‌پا و ترافیک خط میانی را «لازم» می‌داند. استقلال دروازه‌بان دوم ندارد. هادی زرین‌ساعد، بی‌هیچ سابقه‌یی در لیگ برتر، رزرو با فاصلۀ «مهدی رحمتی» است که با استقلال و تیم‌ملی در لیگ، جام‌حذفی و باشگاههای آسیا تا مقدماتی جام‌جهانی، سنگربان شماره‌ یک است. او نه حق مصدومیت دارد، نه محرومیت و بی‌رقیب خوب می‌داند راهی جز خرید انواع نازش نیست! و این در حالی است که حتی بازیکنان «پلی‌استیشن» نیز در معرض خطر محرومیت و مصدومیت هستند. محمدی و طالب لو اگرچه به آمادگی امروز رحمتی نبودند اما وجود توامان‌شان از حضور یکه و تنهای سیدمهدی منطقی‌تر بود. دو مدافع میانی نیز، با جدایی هادی‌شکوری، صادقی و کوشکی، وضعیتی مشابه با رحمتی دارند. و این خریدهایی که با تمام گرانقیمتی‌اش «جور» نیست!


ستاره‌ها؛
از سرگرمی‌های جذاب این فصل بازی با مهره‌های استقلال است؛ رحمتی، دروازه‌بان. منتظری و حنیف، مدافعان میانی. حمودی، دفاع راست. ولیدعلی، دفاع چپ. حیدری و زندی بالهای راست و چپ. آندو و جباری دو راس قاعده مثلث‌میانی استقلال که با کرار در راس سوم و پشت‌سر تک مهاجم‌هدف، از بین مجیدی یا برهانی، کامل می شود و این شاید ترکیبی ایده‌آل روی وایت‌برد استقلال90 با سیستم پایه «چهار-چهار-یک-یک» و چیدمان‌های مشتق آن باشد. جناحین تنها مناطق استراتژیکی است که تصادفاً منطقی انتخاب شده‌اند، بویژه برای سیستم‌هایی که بالها را از «زوج‌ مرکب»ها می سازند؛ حیدری و حمودی، زوج راست و از بین امیرآبادی، ولیدعلی کویتی و زندی، زوج بال چپ تکمیل خواهد‌شد. کمربند میانی اما، برای مدیریت نیاز به طرح زوج و فرد دارد که اگر مدیریت نشود، داخل و خارج میدان، مظلومی را به دردسر خواهد انداخت. استفاده از بالهای «زوج‌مرکب» راهی برای کاستن این ترافیک کشنده است.

گردنه‌ها؛
استقلال90 لیگ را چهارشنبه 12مرداد از اصفهان و مقابل مدافع عنوان قهرمانی آغاز می‌کند، سپس در خانه به مصاف داماش عابدینی می‌رود که برای هفته‌های آغازین با توپ پر می‌آید و برای دستکم یک مساوی مقابل استقلال، سلسله‌جبال انگیزه است! مس‌کرمان و مقاومت‌شیراز را اگر به سلامت بگذراند، سرآغاز شیب تند نفس‌گیری است که از اهواز و فولادخوزستان شروع و در مصافی حیثیتی در تهران مقابل تراکتور‌قلعه‌نویی ادامه می‌یابد و در ایستگاه بعدی، پرسپولیس زخمی از دو شکست رفت و برگشت فصل گذشته، برای رویارویی با استقلال‌مظلومی، لحظه‌شماری می کند. مظلومی اگر در این هفت‌خوان پیش‌ رو آسیب ببیند، زیر پایش . . . ! جای «خالی» را آقای سرمربی پرکند و یا نیمه‌خالی لیوان استقلال را با حداقل 15 امتیاز از 21 امتیاز ممکن! و به تراکتور و پرسپولیس هم نبازد تا بهانه دست مدیری نداده باشد که بی‌ملودی، استاد حرکات موزون است.

پیاده‌ها؛
در دنیا هیچ باشگاه فوتبالی را پیدا نمی‌کنید که «دستیارِ سرمربی» مشاور‌فنی مدیر باشگاه نیز باشد. در استقلال «میشائیل‌هنکه» دستیار مظلومی و مشاورفنی فتح‌اله‌زاده است و این تمایلِ هنکه را برای غش‌کردن به سمت حاجی بیشتر می کند. همین یک دلیل کافی است تا «حریم خصوصی» کادر‌فنی استقلال حفظ نشود و رابطه «مدیر-سرمربی» آنی نباشد که باید! حالا فشارهای روانی حاجی از وعده مطلق قهرمانی، مصاحبه‌های رنگ به رنگ، ضیافت رسانه‌یی نهار با آلترناتیو شاخص تا تیترهای روزنامه ارگان باشگاه (بخوانید ارگان حاجی) بماند! و این احتمال که «هنکه» برای روزهای بحران، مرحلۀ گذار استقلال از مظلومی به هم‌سفره حاجی باشد!؟ اگر جام را به خریدهای پر سروصدای حاج‌دکتر‌ علی‌ فتح‌اله‌زاده‌خویی می‌دادند، امروز استقلال قهرمان بود، اما برای قهرمانی در شطرنج 36 هفته‌یی لیگ، بیش از یک مهره شاه‌نشین بکار نمی‌آید و سخت‌تر پیاده‌هایی که برای جنگ اول به‌اندازه نیستند. پرویز مظلومی بهتر است پیش از آغاز، این هشدار «کیش» را بشنود و از همین امروز «متفکر» باشد تا نرسیده به نیم‌فصل نشنود: «مات!»
یک‌شنبه 9 مرداد 90

هیچ نظری موجود نیست: